Zawody blisko nas… startujemy zawodowo
LUTY 2020 - Dni Doradztwa zawodowego w Zespole Szkół nr 32 w Bydgoszczy
PARTNERZY PROJEKTU:
- Poradnia Psychologiczno Pedagogiczna w Bydgoszczy
- Branżowa Szkoła I stopnia nr 6
- Park Hotel
- ZESPÓŁ SZKÓŁ GASTRONOMICZNYCH w Bydgoszczy
Koordynator Projektu: Olga Siemiątkowska
Celem projektu było:
W zagadce ukryty jest zawód. Zapoznanie dzieci przedszkolnych z wybranymi zawodami najbliższymi ich otoczeniu, kształtowanie postawy pracy i motywacji do działania, pobudzanie i rozwijanie zainteresowań dzieci oraz stymulowanie ich pro-zawodowych marzeń.
Na zajęciach dzieci prezentowały i omawiały informacje związane z pracą rodziców/opiekunów/ bliskich osób. Następnie przygotowały plakat - zagadkę z zawodami rodziców – ilustracje, bez podawania nazwy. Plakaty zostały umieszczone na korytarzu szkolnych tak, aby wszystkie zainteresowane osoby miały czas na zapoznanie się z efektami prac. Uczniowie klas oglądali plakaty, odgadywali nazwy zawodów. Każda klasa zapisała wyniki na karcie. Wypełnioną kartę przekazała nauczycielowi przedszkolnemu . Nagrodzenie uczniów poprzez przypięcie emotikonów.
Zawody na celowniku w klasach I- IV - zapoznanie uczniów z wybranymi zawodami i rynkiem pracy, kształtowanie pozytywnej i pro aktywnej postawy uczniów wobec pracy i edukacji oraz stwarzanie sytuacji edukacyjnej i wychowawczej sprzyjającej kreatywnemu myśleniu. Uczniowie przygotowali plakaty do wylosowanego zawodu np. atrybuty obrazujące poszczególne zawody + nazwa z losu. Plakaty zostały umieszczone na korytarzach szkolnych tak, aby wszystkie zainteresowane osoby miały czas na zapoznanie się z efektami prac- uczniowie oglądali je i omawiali z wychowawcą. Każda klasa odpowiadała na pytania konkursowe.
„Tajemniczy gość” w klasach V to znajomość różnych grup zawodów, podawanie przykładów zawodów dla tych grup, opisywanie różnych dróg dojścia do nich oraz podstawowej specyfiki pracy w zawodach.
Każda klasa otrzymała wylosowane karty. Następnie odgadywała, kim jest „Tajemniczy gość”, jaki zawód wykonuje. Uczniowie dopisywali także, co wiedzą na temat omawianego zawodu (warunki pracy, czynności zawodowe itp.)- w dodatkowym okienku. Mogli także ozdobić kartę np atrybutami zawodu. Na koniec karty zostały umieszczone na korytarzach szkolnych tak, aby wszyscy mogli zapoznać się z efektami prac.
Wybieram ten zawód, bo …… Klasy VI to poznawanie własnych zasobów, kształtowanie pozytywnej i pro aktywnej postawy uczniów wobec pracy i edukacji. Stworzenie sytuacji edukacyjnej sprzyjającej poznawaniu zdolności, zainteresowań oraz pasji. Uczniowie tych klas wezmą udział w warsztatach z psychologiem: „ JA” to znaczy KTO czyli Ja w moich oczach.
Działania praktyczne podejmowane w klasach VII i VIII to przygotowanie uczniów do odpowiedzialnego planowania kariery i podejmowania przy wsparciu doradczym decyzji edukacyjnych i zawodowych uwzględniających znajomość własnych zasobów oraz informacje na temat rynku pracy i systemu edukacji. Budowanie platformy komunikacji między uczniami a potencjalnymi pracodawcami oraz szkołami prowadzącymi kształcenie zawodowe. Kolorowa podróż po świecie edukacji. Klasy VII -wyjście uczniów - ZESPÓŁ SZKÓŁ GASTRONOMICZNYCH w Bydgoszczy
Klasy VIII Po co mi ta praca? - czym jest praca i jakie ma znaczenie w życiu człowieka.
Udział uczniów w zajęciach zawodoznawczych – Branżowa Szkoła I stopnia nr 6. Uczniowie klas VIII wraz z uczniami szkoły branżowej wzięli udział w zajęciach warsztatowych zawodoznawczych. W działaniach praktycznych : gotowanie, pieczenie… poznali pracę: cukiernika, hotelarza, kucharza. Każde zajęcia poprzedzone były spotkaniem z psychologiem.